Jaha, då har det snart gått ett helt år sen lilla Jesper kom till oss.
Det har varit ett väldigt kärleksfullt år, men också ett trött år.
Jesper ammade mycket på nätterna så det blev aldrig en hel natts sömn. 
Inte förrän inatt har han sovit 7 timmar i följd. 
Han har alltid vaknar efter 2, 3 timmar och ska amma. Sen vi slutade amma helt för kanske 4-5 veckor sen så vaknar han ändå flera gånger per natt. Nu får han lite vatten istället. Går fortare att somna om då. Då kan han ligga kvar i sin säng.
Inatt bökade han en del vid halv 12. När han väl somnade så sov han tills klockan ringde.
Kommer det fortsätta så? Håller tummarna.

Det är full rulle på honom nu. Han lärde sig krypa på alla hjärtans dag och det går snabbare och snabbare för varje dag.
Han har tyvärr väldigt mycket eksem. Efter många om och men tog dem blodprov på honom. Det visade att han har mjölkproteinallergi och äggallergi. Så nu undviker vi det helt och hoppas på förbättring.
Han får bada i kaliumpermanganat både på hudkliniken och hemma. Det är klådstillande och bakteriedödande. Hoppas på förbättring snart.

(null)


Det har funnits svartsjuka från Ellies sida när Jesper kom, men det har varit så lite så det är knappt värt att nämnas. Hon hjälper honom mycket, hämtar nappen, torkar gärna av när vi byter blöja, matar honom, ger honom vatten osv.
Det har varit mycket lättare än jag trodde det skulle vara. Trodde hon skulle vara mer svartsjuk än hon varit.
Märker nog ner nu i så fall eftersom Jesper tar sig fram själv. Då kommer han fram till mig och skriker när han vill ha uppmärksamhet. Innan skrek han ju bara tills jag tog upp honom. Känner att det är helt okej ändå.
Det som varit jobbigt är att jag inte fått sova en hel natt på över ett år. Har varit så trött så tålamodet har varit lite sämre ibland.
Jocke har inte kunnat ta någon natt eftersom jag ammat. Det är först nu han skulle kunna ta någon natt ibland, men det har inte passat. Antingen är jag inte hemma ( och har med mig Jesper) han är inte hemma, eller så har vi varit i husvagnen, och där kan jag inte sova i ett annat rum i alla fall.
För någon vecka sen vaknade barnen runt 7 eller nått. Jocke var så trött kvällen innan så han somnade på soffan, så han hade sluppit höra Jesper på natten. Så jag bytte blöja och klädde barnen. Sen gick jag ner med dem och satte dem i soffan, väckte Jocke och sa att dem satt där och att jag gick upp och la mig igen. Sov 3,5 timme till. 

Ellie började på förskolan i mitten av januari. Hon tycker det är jätteroligt. Hon kan vara grinig när vi åker hemifrån, men så fort hon ser förskolan så blir hon glad och går med raska steg till ingången.
Det är så kul att hämta henne för hon skriker mamma och springer fram till mig och ger mig världens kram, varje dag jag hämtar henne. Jag blir så glad i hjärtat. Min älskade lilla flicka.

(null)

Kommentera

Publiceras ej